torsdag 17 maj 2012

Random Pose



                                     Random Pose - Paid Version



Namn: Random pose
Kategori: Utbildning 
Språk: Engelska och japanska 
Utvecklare: Art & Mobile, Posemaniacs.com 
Pris: Provversion: 7 kr, full version: 28 kr 

Detta är en mycket enkel och enformig app då det egentligen bara är ett enda långt bildspel med olika 3D-figurer (i form av genomskinliga anatomigubbar) som poserar på olika sätt. 
Det är en simpel app som är bra att ha annars när du exempelvis inte har kroki men känner att du behöver ett verktyg för att träna in realistisk, mänsklig anatomi, proportioner, former etc. 

Pedagogiskt syfte eller pedagogisk potential

Appen är skapad i pedagogiskt syfte för att man ska lära sig om mänsklig form och anatomi. Den är utan tvivel lämpad för bild och form i lämplig årskurs eller övrig utbildning. På sätt och vis är denna app bättre än vanlig kroki på det sättet att du själv väljer hur lång tidsgränsen ska vara för dig att teckna av varje pose.  Du behöver känna dig allt för stressad och det är inte alls lika hektiskt som när en vanlig model skiftar pose efter 2-5 min. Om du nu skulle ha svårt att hänga med på sådant, det vill säga. 

Nackdelen är dock att det såklart inte alls är detsamma som att teckna av en livs levande människa och eftersom att dessa figurer är genomskinliga så lär du dig bara hur kroppens muskler och senor  ser ut men inget om hur man tecknar riktigt, mänsklig hud och hur skuggor och ljuskällor reflekteras på den på olika sätt.
Dessutom är det ganska bra att lära sig att jobba i det tempot då man lär sig att snabbt teckna människor i den formen och positionen, även om det kanske inte blir så detaljerat (det beror på hur läraren bestämmer att man ska jobba.) 
Köpversionen innehåller så mycket som 15000 olika poser som Posemaniacs.com bidragit med. 

Aktiviteten
Du måste vara på en plats där du har direkt tillgång till internet eftersom att allt hämtas direkt därifrån. 
Jag testade appen i mitt enkla hem här i Arvika och jag tycker nog att den utför sin funktion helt okej och man lär sig precis vad som förväntas att man ska lära sig. Allt beror på hur bra och intresserad du är av att lära dig teckna men ärligt talat så var jag i en ganska trött sinnestämning när jag gjorde detta och därför så blev det ganska tråkigt rätt fort med att hålla på med detta. Jag tror mycket berodde på avsaknaden av spänning när man tecknar av en livs levande person som jag skrev tidigare. 

Vissa poser är svårare att teckna än andra men jag är ju själv väldigt bra på det jag gör så det var aldrig några större problem för mig. Det var mest en fråga om tid. 

 Uttryck och design 
Utseende mässigt så ser appen helt okej ut. Den sticker inte ut särskilt mycket och är inte särskilt snygg men den visar vad den behöver (en av många bilder från bildspelet av figurerna som posar och det är allt man egentligen behöver). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar