torsdag 10 maj 2012

!23d Sculpt















Lärande syfte eller pedagogisk potential
123D Sculpt är ett 3D modellerings program på amatörnivå. Man använder sig av av Ipadens penna eller fingrarna för att omforma ett valfritt föremål med hjälp av olika applikationer i en meny. Dessutom kan man färglägga formen och använda sig av olika mönster. Appen är till för att man efter egen kreativitet och fantasi ska kunna skulptera de former och figurer man önskar. Jag tror den är bäst anpassad för bild och form och grafisk design.
Vilket är varför jag lät den testas av ett antal bildelever som nu går på Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn där jag studerade Estet Bild.
Jag kände mig något exalterad och nervös över detta men blev lättad av att det inte var så många bildelever som förr i den klassen (vilket också kändes ganska ledsamt och oroande.)
 Tre bildelever från 3dje och andra året tog sig an att testa Appen på varsin Ipad och verkade rätt så intresserade. Testet var ganska omfattande och eleverna sculpterade varsitt verk med stort intresse och inlevelse. En av dem hade jobbat i 3D program förut som Mudbox, och gillade det.
Läroprocessen är främst skapande och analys men man bör definitivt reflektera över sitt verk för att få ut mest av det man har gjort.
Vem som helst kan pröva på och leka med denna app men den är nog framförallt framställd för just 3D-modellering eller digital skulptering på amatörnivå. Både för bild och grafiker.
Man omformar objektet på ett sätt som påminner om hur man arbetar med en lerklump då man skulpterar på bildlektioner med mera. 
Den är lite knepig men det finns ett litet hjälpavsnitt som man kan dra nytta av. Tanken är nog dock att man ska lära sig och utvecklas medan man arbetar. Jag skulle nog vilja säga att den är ganska medelmåttig och begränsad till skillnad från mer avancerade modelleringsprogram som Mudbox eller Maja.

Det är mycket frihet och inte alls riktigt som att skulptera på riktigt med lera förstås. Det är faktiskt riktigt jobbigt att använda fingrarna för att omforma så jag skulle rekommendera pennan. Men lär sig genom att experimentera mycket med denna app men det gäller att vara ihärdig och att ha tålamod. Som när det kommer till att jobba med konst i allmänhet.



Aktiviteten
Eleverna jobbade i cirka 50 min med sina verk och var väldigt inne i sitt arbete och lyckades till slut få in en bra känsla för programmet.  Men då det finns en sparfunktion så kan man ju öppna arbetet igen och fortsätta. Det är bara din fantasi och ork som sätter gränserna då ett konstverk aldrig riktigt är färdigt.

Den stödjer både bild och form, grafisk design och formlära. Att lära sig genom att göra och experimentera.
 Jag tror att djupt inne så gillar alla att fixa med saker. Det är som sagt progressionen som sakta tar form när man skulpterar och når önskat resultat enligt den bild man har i huvudet. I det här fallet så var nog även en stor drivkraft nyfikenheten då de elever som testade inte hade hållit på med en Ipad förut.
Förutom att forma med pennan/fingrarna så finns det olika funktioner man kan tillämpa i en liten meny till vänster. Du kan använda dem till att skulptera fram klot, taggar, vågor, tillämpa platta ytor etc. Du kan även innan använda ler-figurer som redan är färdiga att leka och mixtra med som hundar, dinosaurier och människohuvuden. 

Formell Kontext
Min gamla bildlärare: Göte Molin var med och observerade detta test men ansåg att han måste se allt i mer verkligt material och att det inte riktigt var som att jobba med 3D på riktigt. Jag tror att eftersom han för det mesta är van att jobba med icke-digitala bilder och konstmaterial så har han svårt att sätta sig in i det här. Man utvecklar ju en speciell känsla och konstnärligt seende för de material och verktyg man arbetar med och han är ganska gammaldags.
Man skulle kunna använda appen i skolor och undervisning, speciellt om alla i klassen har blivit tilldelade varsin Ipad i utbildningen. Den kan vara bra både för att lära sig använda pennan flexibelt på skärmen och för att bemästra en amatör-version av hur ett riktigt 3D-program skulle vara.
Man måste ju som sagt se till att alla har Ipads och det hjälper förstås om klassen i säg har intresse för form och design. Mycket ström går åt när ett program är igång i en Ipad så det måste vara i ett klassrum som kan tillföra elektricitet (såklart).

Uttryck och design
Den bedömdes som både färgglad och fin med kul former och tydligt bildspråk som kan tilltala vem som helst i de mesta åldrar. Men den känns inte för barnslig utan helt neutral skulle jag nog vilja säga.
Den passar in bra för dess ändamål och känslan av att forma och skulptera ökar då det ser ut som en stor, grå lerklump som man håller på med.
Ikonerna känns rätt så tydliga och de fullföljer det som symbolerna visar. Det är lite oklart först men det känns nästan som om det vore designat så att det minsta barn skulle kunna hantera det, rent grafiskt och användarmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar